Get HELP here
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesLogga inBli medlem
OBS ! Gå in på er "PROFIL" - har ändrat på sjukdomslistan! Ni kan nu välja flera olika ! (klicka också på knappen "FRIENDS", kanske fått/vill skicka förfrågan) OBS !

 

 Hur dämpar man ångesten?

Gå ner 
+3
Nocturnia
Eriiza
idavi
7 posters
FörfattareMeddelande
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimemån jan 11, 2010 8:05 pm

lundqviist skrev:
Kanske inte alls funkar, å du har nog redan hört det flesta alternativ som finns..

Men hur svårt och jobbigt det än må vara så lägg dig i sängen/soffan (vart som) sätt på en bra film, eller låt tv:n bara vara på.. Dra en filt över dig, drick en kopp te.. Tänk inte. Koncentrera dig bara på tv:n.. Spelar ingen roll ifall du hänger med i det du tittar på men gör något som avleder tankarna lite..

Det kan funka! Annars är promenad ett annat alternativ, men kanske inte världens bästa... Men det bästa är ju att få i sig lite mat, sen om man rör på sig efteråt.. Man har iaf fått i sig maten å låtit den stanna kvar.

Ta hand om dig! Kram


Jo jag försöker med det, och de är som du säger, bara man har ätit lite och låtit det stannat så ska man vara nöjd. Smile Kram
Till överst på sidan Gå ner
lundqviist




Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-11

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: kanske helt lönlöst men testa.   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimemån jan 11, 2010 7:35 pm

Kanske inte alls funkar, å du har nog redan hört det flesta alternativ som finns..

Men hur svårt och jobbigt det än må vara så lägg dig i sängen/soffan (vart som) sätt på en bra film, eller låt tv:n bara vara på.. Dra en filt över dig, drick en kopp te.. Tänk inte. Koncentrera dig bara på tv:n.. Spelar ingen roll ifall du hänger med i det du tittar på men gör något som avleder tankarna lite..

Det kan funka! Annars är promenad ett annat alternativ, men kanske inte världens bästa... Men det bästa är ju att få i sig lite mat, sen om man rör på sig efteråt.. Man har iaf fått i sig maten å låtit den stanna kvar.

Ta hand om dig! Kram
Till överst på sidan Gå ner
utanvingar

utanvingar


Antal inlägg : 2
Join date : 09-12-22
Ålder : 30
Ort : Skåne

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: hantera ångest   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimefre jan 08, 2010 12:10 am

socker skrev:
Hur hanterar man ångest när man bara vill kräkas? Hur? Jag vet inget längre Sad
Vet inte hur jag ska hantera att inte spy, att ha ångest över att man har ätit eller hur man hanterar att inte hetsäta..

du vet säkert dom flesta strategierna men jag tycker du ska sätta dig ner
och skriva ner vad som är för och nackdel med att spy eller skära.

skriva några motton på postitlappar och sätta upp dom i hus / lägenheten du bor i ,lite här och var.
som typ
" du duger som du är"
" maten är människans medicin"
osv, kanske inte hjälper mot ångesten men de kan få dig på positiva tankar.
och PEPP musik funkar rätt bra också. hoppas du hittar nåågot som fungerar
det viktiga är att du inte ger upp. Smile


Laughing
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetor jan 07, 2010 4:13 pm

Jazzy skrev:
Ett litet tips bara...När jag försökte dämpa ångesten genom promenad i rask takt eller t.o.m. ett springpass så spydde jag för att jag överansträngde mig, så håll det på en normal nivå! Rolling Eyes

Lycka till! Very Happy

men jag ser det till att man vill bryta ett mönster. komma på andra tankar. det är klart att man inte ska ta ut sig så man mår dåligt av det.
men det är lite som på skillslistor för saker man kan göra istället för att skära sig.
till exempel att använda gummiband, det är verkligen inget man ska byta ut skärandet till i längden. men för att bryta ett mönster. trappa ner.

förstår vad du menar med att passa sig, jag försöker bara förklara med vad jag menar tongue
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetor jan 07, 2010 12:47 am

Fairywings skrev:
*hoppar in i samtalsämne*

Usch, jag blir så arg då jag läser om sådant till psykolog sade, det är hur oprofessionellt som helst.
Jag skulle nog också råda dig till att anmäla, fast jag förstår att det inte är lätt.

... nu tog det stopp i hjärncentret, men jag säger som Nocturnia; Vi finns här, och vi får stötta varandra uppåt!

Kämparkram (min standardfras, haha Razz )

I love you

Ja men jag fattar inte varför hon säger så Sad Ja vi ska stötta varandra Smile Kram
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetor jan 07, 2010 12:42 am

Jazzy skrev:
Ett litet tips bara...När jag försökte dämpa ångesten genom promenad i rask takt eller t.o.m. ett springpass så spydde jag för att jag överansträngde mig, så håll det på en normal nivå! Rolling Eyes

Lycka till! Very Happy

okej då ska jag göra det
Till överst på sidan Gå ner
Jazzy

Jazzy


Antal inlägg : 46
Join date : 09-12-29
Ålder : 37

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimeons jan 06, 2010 9:34 pm

Ett litet tips bara...När jag försökte dämpa ångesten genom promenad i rask takt eller t.o.m. ett springpass så spydde jag för att jag överansträngde mig, så håll det på en normal nivå! Rolling Eyes

Lycka till! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://jazzyjazzy.blogg.se
Fairywings




Antal inlägg : 32
Join date : 09-12-21
Ålder : 31

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimeons jan 06, 2010 4:09 pm

*hoppar in i samtalsämne*

Usch, jag blir så arg då jag läser om sådant till psykolog sade, det är hur oprofessionellt som helst.
Jag skulle nog också råda dig till att anmäla, fast jag förstår att det inte är lätt.

... nu tog det stopp i hjärncentret, men jag säger som Nocturnia; Vi finns här, och vi får stötta varandra uppåt!

Kämparkram (min standardfras, haha Razz )

I love you
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimeons jan 06, 2010 3:38 pm

Nocturnia skrev:
Citat :

Jag har testat en del. Ganska mycket, men det verkar inte hjälpa. Det hjälper inte överhuvudtaget och igår fick jag höra av min psykolog att det är normalt att kräkas minst en gång om dagen eftersom jag har övervikt.. men jag vet att det inte är friskt. Så det gjorde ju inte saken bättre direkt..

Det är inte normalt att spy, och om du orkar tycker jag att du ska anmäla din psykolog till patientombuds nämden, inte bara för att du kan få pengar utan för att en sån person ska absolut inte jobba inom psykiatrin! Skicka ett PM till mig om du vill ha nummer och stöd. Helt sjukt att en psykolog sitter och säger en sån sak...

Jag har också några kilon extra och förut hetsåt jag massor, kunde dock aldrig spy eftersom jag kan stoppa ner typ en arm i halsen utan att något händer Razz Men jag vet ångesten efter att man har ätit och jag har 2 nära vänner med Bulimi. Sök dig så fort du kan till ätstörningskliniken. Det enda tipset jag kan ge dig så länge är att inte pressa dig själv för hårt, om du känner att du vill köpa godis, köp lite mindre än du vill och försök minska på det sättet. Det funkade tillslut för mig. Idag äter jag iofs fortfarande godis när jag mår dåligt men mycket mindre och jag har gått ner i vikt.

Tänk på att förädnring tar tid men du är värd det! Du är speciell och det finns bara en som du! Hoppas du mår bättre snart. Vi finns här för dig.
Kramar Noct

Det va faktiskt ett bra tips. Idag har det gått bra än så länge i alla fall. Men jag vet inte om jag orkar anmäla henne, och jag tycker att det är pinsamt att be om någon annan, usch så mycket tankar jag har. Men tack för att du bryr dig! Kommentera gärna i min blogg också. Kram
Till överst på sidan Gå ner
Nocturnia




Antal inlägg : 19
Join date : 09-12-22
Ålder : 40
Ort : Stockholm

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimeons jan 06, 2010 3:33 pm

Citat :

Jag har testat en del. Ganska mycket, men det verkar inte hjälpa. Det hjälper inte överhuvudtaget och igår fick jag höra av min psykolog att det är normalt att kräkas minst en gång om dagen eftersom jag har övervikt.. men jag vet att det inte är friskt. Så det gjorde ju inte saken bättre direkt..

Det är inte normalt att spy, och om du orkar tycker jag att du ska anmäla din psykolog till patientombuds nämden, inte bara för att du kan få pengar utan för att en sån person ska absolut inte jobba inom psykiatrin! Skicka ett PM till mig om du vill ha nummer och stöd. Helt sjukt att en psykolog sitter och säger en sån sak...

Jag har också några kilon extra och förut hetsåt jag massor, kunde dock aldrig spy eftersom jag kan stoppa ner typ en arm i halsen utan att något händer Razz Men jag vet ångesten efter att man har ätit och jag har 2 nära vänner med Bulimi. Sök dig så fort du kan till ätstörningskliniken. Det enda tipset jag kan ge dig så länge är att inte pressa dig själv för hårt, om du känner att du vill köpa godis, köp lite mindre än du vill och försök minska på det sättet. Det funkade tillslut för mig. Idag äter jag iofs fortfarande godis när jag mår dåligt men mycket mindre och jag har gått ner i vikt.

Tänk på att förädnring tar tid men du är värd det! Du är speciell och det finns bara en som du! Hoppas du mår bättre snart. Vi finns här för dig.
Kramar Noct
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimeons jan 06, 2010 1:39 pm

Eriiza skrev:
Har läst igenom hela er "konversation" nu.
Helt sjukt, hur kan din psykolog säga så !?

Det är absolut oetiskt, och det är inte normalt
överhuvudtaget att spy, vare sig man är undernärd,
överviktig
eller helt "normal".

Hoppas att du byter psykolog till någon som vet vad
han/hon gör !
Och inte kan du må bättre (i rent självförtroende) när
han/hon säger så !!!

Sådana psykologer bör sparkas omedelbart !

Kramar ♥️♥️♥️♥️♥️♥️

Jag förstår inte heller hur en utbildad människa kan säga så. Hade de här varit för några år sen då hade jag trott stenhårt på att det här är normalt att göra såhär men nu vet jag ju att det inte är så. Jag ska byta psykolog och försöka komma in på ätstörningsenheten för jag märker att det här inte fungerar, idag har jag träningsvärk i magen för att jag spydde så mycket igår.. det är inte normalt.

Btw så tycker jag att detta är ett bra community Smile Och jag hoppas att vi kan hjälpa varandra allihopa! Kramar <3
Till överst på sidan Gå ner
Eriiza
Admin
Eriiza


Antal inlägg : 101
Join date : 09-12-20
Ålder : 33
Ort : Uddevalla

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimeons jan 06, 2010 12:38 pm

Har läst igenom hela er "konversation" nu.
Helt sjukt, hur kan din psykolog säga så !?

Det är absolut oetiskt, och det är inte normalt
överhuvudtaget att spy, vare sig man är undernärd,
överviktig
eller helt "normal".

Hoppas att du byter psykolog till någon som vet vad
han/hon gör !
Och inte kan du må bättre (i rent självförtroende) när
han/hon säger så !!!

Sådana psykologer bör sparkas omedelbart !

Kramar ♥️♥️♥️♥️♥️♥️
Till överst på sidan Gå ner
https://gethelp.swedishforum.se/
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetis jan 05, 2010 11:12 pm

socker skrev:
idavi skrev:
socker skrev:
idavi skrev:
socker skrev:
Hur hanterar man ångest när man bara vill kräkas? Hur? Jag vet inget längre Sad
Vet inte hur jag ska hantera att inte spy, att ha ångest över att man har ätit eller hur man hanterar att inte hetsäta..

har du försökt med att sysselsätta dig? jag tar ofta promenader, vill byta miljö. bara gå av sig. gärna med bra musik i öronen.
om du inte har försökt kanske det är värt att testa. om det inte fungerat innan kanske värt att testa igen?
jag håller tummarna för dig! detta ska gå!

Jag har testat en del. Ganska mycket, men det verkar inte hjälpa. Det hjälper inte överhuvudtaget och igår fick jag höra av min psykolog att det är normalt att kräkas minst en gång om dagen eftersom jag har övervikt.. men jag vet att det inte är friskt. Så det gjorde ju inte saken bättre direkt..

men det kan ju inte människan mena att det är normalt!? det spelar ingen roll om man har övervikt eller ej.
men om du testar att nästa gång du känner sådan ångest att bara klä på dig ordentligt och bra musik i öronen och bara går, går och går.
inte någon liten promenad utan går i rask takt och bara rensa. gå tills du blir fysiskt utpumpad.
kanske?

Tydligen så menade hon så. Men jag är väl medveten om att det inte stämmer så. Jag ska testa det nästa gång, bara de inte hade varit så förbannat kallt ute bara, men ska ta på mig varmt Smile

lycka till och ge inte upp!!
tänk inte på att det inte fungerade sist med promenad. nya tag och nytt nu! hela tiden.
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetis jan 05, 2010 11:01 pm

idavi skrev:
socker skrev:
idavi skrev:
socker skrev:
Hur hanterar man ångest när man bara vill kräkas? Hur? Jag vet inget längre Sad
Vet inte hur jag ska hantera att inte spy, att ha ångest över att man har ätit eller hur man hanterar att inte hetsäta..

har du försökt med att sysselsätta dig? jag tar ofta promenader, vill byta miljö. bara gå av sig. gärna med bra musik i öronen.
om du inte har försökt kanske det är värt att testa. om det inte fungerat innan kanske värt att testa igen?
jag håller tummarna för dig! detta ska gå!

Jag har testat en del. Ganska mycket, men det verkar inte hjälpa. Det hjälper inte överhuvudtaget och igår fick jag höra av min psykolog att det är normalt att kräkas minst en gång om dagen eftersom jag har övervikt.. men jag vet att det inte är friskt. Så det gjorde ju inte saken bättre direkt..

men det kan ju inte människan mena att det är normalt!? det spelar ingen roll om man har övervikt eller ej.
men om du testar att nästa gång du känner sådan ångest att bara klä på dig ordentligt och bra musik i öronen och bara går, går och går.
inte någon liten promenad utan går i rask takt och bara rensa. gå tills du blir fysiskt utpumpad.
kanske?

Tydligen så menade hon så. Men jag är väl medveten om att det inte stämmer så. Jag ska testa det nästa gång, bara de inte hade varit så förbannat kallt ute bara, men ska ta på mig varmt Smile
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetis jan 05, 2010 10:29 pm

socker skrev:
idavi skrev:
socker skrev:
Hur hanterar man ångest när man bara vill kräkas? Hur? Jag vet inget längre Sad
Vet inte hur jag ska hantera att inte spy, att ha ångest över att man har ätit eller hur man hanterar att inte hetsäta..

har du försökt med att sysselsätta dig? jag tar ofta promenader, vill byta miljö. bara gå av sig. gärna med bra musik i öronen.
om du inte har försökt kanske det är värt att testa. om det inte fungerat innan kanske värt att testa igen?
jag håller tummarna för dig! detta ska gå!

Jag har testat en del. Ganska mycket, men det verkar inte hjälpa. Det hjälper inte överhuvudtaget och igår fick jag höra av min psykolog att det är normalt att kräkas minst en gång om dagen eftersom jag har övervikt.. men jag vet att det inte är friskt. Så det gjorde ju inte saken bättre direkt..

men det kan ju inte människan mena att det är normalt!? det spelar ingen roll om man har övervikt eller ej.
men om du testar att nästa gång du känner sådan ångest att bara klä på dig ordentligt och bra musik i öronen och bara går, går och går.
inte någon liten promenad utan går i rask takt och bara rensa. gå tills du blir fysiskt utpumpad.
kanske?
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetis jan 05, 2010 10:18 pm

idavi skrev:
socker skrev:
Hur hanterar man ångest när man bara vill kräkas? Hur? Jag vet inget längre Sad
Vet inte hur jag ska hantera att inte spy, att ha ångest över att man har ätit eller hur man hanterar att inte hetsäta..

har du försökt med att sysselsätta dig? jag tar ofta promenader, vill byta miljö. bara gå av sig. gärna med bra musik i öronen.
om du inte har försökt kanske det är värt att testa. om det inte fungerat innan kanske värt att testa igen?
jag håller tummarna för dig! detta ska gå!

Jag har testat en del. Ganska mycket, men det verkar inte hjälpa. Det hjälper inte överhuvudtaget och igår fick jag höra av min psykolog att det är normalt att kräkas minst en gång om dagen eftersom jag har övervikt.. men jag vet att det inte är friskt. Så det gjorde ju inte saken bättre direkt..
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetis jan 05, 2010 9:08 pm

socker skrev:
Hur hanterar man ångest när man bara vill kräkas? Hur? Jag vet inget längre Sad
Vet inte hur jag ska hantera att inte spy, att ha ångest över att man har ätit eller hur man hanterar att inte hetsäta..

har du försökt med att sysselsätta dig? jag tar ofta promenader, vill byta miljö. bara gå av sig. gärna med bra musik i öronen.
om du inte har försökt kanske det är värt att testa. om det inte fungerat innan kanske värt att testa igen?
jag håller tummarna för dig! detta ska gå!
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitimetis jan 05, 2010 6:36 pm

Hur hanterar man ångest när man bara vill kräkas? Hur? Jag vet inget längre Sad
Vet inte hur jag ska hantera att inte spy, att ha ångest över att man har ätit eller hur man hanterar att inte hetsäta..
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Hur dämpar man ångesten? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur dämpar man ångesten?   Hur dämpar man ångesten? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Hur dämpar man ångesten?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Tips på att kontrollera ångesten

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Get HELP here :: Ångesthantering-
Hoppa till: