Get HELP here
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemPortalLatest imagesLogga inBli medlem
OBS ! Gå in på er "PROFIL" - har ändrat på sjukdomslistan! Ni kan nu välja flera olika ! (klicka också på knappen "FRIENDS", kanske fått/vill skicka förfrågan) OBS !

 

 Tips på att kontrollera ångesten

Gå ner 
+13
Jazzy
Vingklippt
Tearsofanangel
trulyme
idavi
raseriutbrott
mslonely
Ausgeflippt
Issm
Tjelsi
firedancer
Ellan
Eriiza
17 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Gäst
Gäst




Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimeons mar 14, 2012 1:35 pm

Hallå.
Jag mår riktigt dåligt psykiskt just nu!
I måndags genomgick jag en koloskopi. Jag har gjort detta förut, utan problem!
Men denna gången mådde jag sjukt dåligt i veckor INNAN undersökningen.
Och nu efteråt så mår jag värre!
Jag vill bara spola tillbaka tiden och skita i alltihopa!
Ångrar så starkt att jag gjorde undersökningen!

När jag mår dåligt, så vill jag fixa och "ställa tillbaka" sakerna, så allting va precis som när jag mådde bra!
Nu vet jag att dom tagit prover på tarmen, och jag är rädd för att må sämre!
Vilket jag gör!! Jag försökte förklara för min omgivning men alla sa att allt blir bra när det väl är gjort,
så allting känns mer värdelöst för att jag inte gjorde det jag själv ville!
Jag kan inte förklara hur saker och ting känns osv, men alla tror att det är så enkelt, och att det bara är att tänka på annat!
Jag är mer rädd över att min fästman ska lämna mig för att jag är så knäpp.
Helt plötsligt står jag och gråter för att jag vill ha undersökningen ogjord!
Ibland förstår jag mig inte på mig själv.
Men tankarna just nu är: Kommer han dumpa mig... Kommer allting bli bra igen?
Kommer jag alltid vara öm i magen nu? Kommer jag kunna gå tillbaka till jobbet utan att få massa panik?
.. Jag blir arg med tanke på att jag mådde bra innan undersökningen, psykiskt.
och nu är jag helt nere, och vill inte ens gå till jobbet!
Sjukt jävla irriterande - varför göra något som är bra till sämst?

Arg ledsen irriterad sårad orolig stressad nervös och har hur mycket ångest som helst!
Till överst på sidan Gå ner
Balansgång




Antal inlägg : 1
Join date : 11-04-29
Ålder : 48
Ort : Falun

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Beat the shit out of da ångest...   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimelör apr 30, 2011 9:35 am

Sätt jag funnit passa för ångesthantering:

Ta ut dig fysiskt. Se till att ha träningsredskap hemma, eftersom du knappast orkar släpa dig till gymmet när ångesten slår till.

Ta långa promenader. Inled varje dag med en sådan lång promenad. Gå i rask takt. En timmes promenad är lagom.

Se till att ha tillgång till internet. Surfa runt planlöst, sjunk in i internetvärlden. Håller ångesten på avstånd. Akta dig för att tröstshoppa. Det är lätt hänt och hjälper för stunden, men ångetsen slår en på käften efteråt.

Se till att äta regelbundet och se till att äta vanliga portioner. Jag brukade äta alltför stora mängder och det fick mig att känna att jag tappade kontrollen. Mycket handlar om kontroll och balans när det gäller ångesthantering. Se till att hitta en medelväg.

Lyssna på musik som passar din sinnestämning för stunden. När jag får ångest slår jag i regel på snabb och hård musik. Är jag hemma tar jag fram träningsredskapen och pumpar på samtidigt. Musik är bra när det gäller att spöa ångesten. Du är ju inte alltid hemm, så se till att ha en MP3 spelare med dig när du går ut.

Se på film. Jag är en filmäskare och det kan ibland (inte alltid) dämpa ångetsen.
Till överst på sidan Gå ner
electric

electric


Antal inlägg : 1
Join date : 10-11-23
Ålder : 33

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis nov 23, 2010 1:47 pm

Eriiza skrev:
Här kommer några utav mina tips på
hur man kan hantera sin ångest. affraid

  • Lyssna på underbar musik
    lägga pussel
    ta en promenad
    rita/lära dig att rita
    kolla på film
    skriva



// Eriiza


Det jag gör är att ta lååååånga varma duschar, kan sitta där i över en timma och bara titta på vattnet, det känns så härligt!
Eller bara sätta mig ute och röka och gunga, det känns så tryggt och bara sitta där och gunga Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://justdare.blogg.se
Tearsofanangel

Tearsofanangel


Antal inlägg : 72
Join date : 09-12-28
Ålder : 43
Ort : Tierp

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis jan 26, 2010 3:20 am

Den är inte alls läskig jag bara älskar filmen och såklart New Moon helt underbara böcker och filmer


idavi skrev:
Vingklippt skrev:
idavi.

Twilight är inte läskiga. Jag vart "tvingad" att se dem och förväntade mej ett stooort panikbryt. Men det är inte sånna filmen. Även om jag hoppade högt några gånger över småsaker. Men det är egentligen kärleksfilmer. Så se dem!

då ska jag verkligen se till att se dem Smile
Till överst på sidan Gå ner
marres




Antal inlägg : 5
Join date : 10-01-17
Ålder : 35

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: För oss med overklighetskänslor och er andra också :)   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis jan 26, 2010 12:33 am

Jag hamnar periodvis ofta i mellanrum, en annan dimension av världen, vilket ibalnd gör det omöjligt att ta mig utanför dörren. Dessvärre är jag ibland kanske ute och måste ta mig hem när ett sådant tillstånd kommer, då har jag försökt:

-Räkna saker: Människor, bilar, träd, grenar, pinnar på marken, fönster på hus, gatlyktor, ja allt vad du ser.

-Beskriv allt du ser när du går, i ditt huvud. "Där borta ser jag ett träd med massa grenar" "Där kommer en kvinna med en hund, en liten pudel" osv.

-Perfekt nu, sparka snökockla hela vägen hem (eller vart man ska) eller ha en liten boll till hands att sparka på. Lättare att komma framåt då Smile

-Använd bilarna som passerar, deras registreringsnummer, och hitta på en mening. Tex AKG 123 - Anna Köper Grisar. Om man tröttnar kan man ju bygga på meningen med nästa bils registreringsnummer så att det hela blir en historia tillslut..


En annan sak som jag tycker är helt okej när ångesten checkar in är att ta första bästa föremål och skriva ner 30 saker man kan använda det till. Det behöver inte vara speciellt kreativt eller bra, syftet är ju att avleda och distrahera det självdestruktiva så idéerna med föremålet behöver ju inte vara av bästa sort. Skriv det första du kommer att tänka på bara, hela tiden fram till 30.

>peace<
Till överst på sidan Gå ner
Eriiza
Admin
Eriiza


Antal inlägg : 101
Join date : 09-12-20
Ålder : 33
Ort : Uddevalla

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimefre jan 15, 2010 7:10 pm

Det är smart, och det kan man nog också göra om man har ätstörningar.
Man kan ju baka åt en kompis ! Twisted Evil

Ausgeflippt skrev:
Nu är det ju väldigt många som har ätstörningar här... Men jag vill ändå ge ett tips som funkar på mig.

Sätt igång med ett storbak! Stooora degar (gör dubbel sats) måste knådas ordentligt. Samtidigt som det knådas, knådas faktiskt ångesten bort. Jag hade en sådan där stenhård klump i magen innan idag, men jag satte igång och började baka seitan (vegetariskt alternativ till kött som görs av vetemjöl). Klumpen smälte och jag känner mig lugn nu Very Happy

Dessutom får armarna sig en omgång träning. Bra för att förebygga framtida gäddhäng Wink
Till överst på sidan Gå ner
https://gethelp.swedishforum.se/
Ausgeflippt

Ausgeflippt


Antal inlägg : 29
Join date : 09-12-21
Ålder : 47
Ort : Falkenberg

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Knåda bort ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimeons jan 13, 2010 6:12 pm

Nu är det ju väldigt många som har ätstörningar här... Men jag vill ändå ge ett tips som funkar på mig.

Sätt igång med ett storbak! Stooora degar (gör dubbel sats) måste knådas ordentligt. Samtidigt som det knådas, knådas faktiskt ångesten bort. Jag hade en sådan där stenhård klump i magen innan idag, men jag satte igång och började baka seitan (vegetariskt alternativ till kött som görs av vetemjöl). Klumpen smälte och jag känner mig lugn nu Very Happy

Dessutom får armarna sig en omgång träning. Bra för att förebygga framtida gäddhäng Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.ausgeflippt.blogspot.com
NamelessXx




Antal inlägg : 1
Join date : 10-01-12
Ålder : 32
Ort : Kumla

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis jan 12, 2010 9:06 pm

själv har jag lätt för att komma in i böcker och "leva med" i handlingen, då stänger jag ute allt annat... sen brukar jag kasta saker omkring mig, t.ex. tomma plastflaskor, gosedjur, saker som inte kan gå sönder. det kan också hjälpa. och så spelar jag sims 2 (3an är mkt bättre, men har inte det =/...)

måla naglarna, sudoku, sökord, korsord, stickning, broderi... det finns mycket man kan göra! om du är rökare, sitt och kedjerök till dess du lugnat dig, det hjälper mig...
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis dec 29, 2009 5:30 pm

Vingklippt skrev:
idavi.

Twilight är inte läskiga. Jag vart "tvingad" att se dem och förväntade mej ett stooort panikbryt. Men det är inte sånna filmen. Även om jag hoppade högt några gånger över småsaker. Men det är egentligen kärleksfilmer. Så se dem!

då ska jag verkligen se till att se dem Smile
Till överst på sidan Gå ner
Jazzy

Jazzy


Antal inlägg : 46
Join date : 09-12-29
Ålder : 37

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis dec 29, 2009 3:55 pm

Det där med att lägga pussel kör jag med, samt lösa Sudoku, men sånt fungerar tyvärr bara i vissa fall. Neutral
Till överst på sidan Gå ner
http://jazzyjazzy.blogg.se
Vingklippt

Vingklippt


Antal inlägg : 13
Join date : 09-12-22
Ort : Södermanland

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis dec 29, 2009 11:35 am

idavi.

Twilight är inte läskiga. Jag vart "tvingad" att se dem och förväntade mej ett stooort panikbryt. Men det är inte sånna filmen. Även om jag hoppade högt några gånger över småsaker. Men det är egentligen kärleksfilmer. Så se dem!
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 28, 2009 10:07 pm

darkangel80 skrev:
Hej



Ja de låter som bra ideér jag brukar må bra av att de på Twilight och sen Blogga om min stora idol Robert Pattinson. Sen brukar jag sticka mycket och lyssna på min favoritmusik.

har aldrig sett twilight, kanske vore något. om det inte är alltför läskigt, med det kanske det inte är.
vet bara att det handlar något om vampyrer. kanske även borde läsa böckerna. vem vet, jag kanske fastnar. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 28, 2009 10:03 pm

darkangel80 skrev:
Hej


Har sims 3 hemma men har inte spelat det än.

åh du borde ta dig tid och testa, du kanske gillat Wink
Till överst på sidan Gå ner
Tearsofanangel

Tearsofanangel


Antal inlägg : 72
Join date : 09-12-28
Ålder : 43
Ort : Tierp

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 28, 2009 9:53 pm

Hej


Har sims 3 hemma men har inte spelat det än.




idavi skrev:
har bara spelat lite av sims 3. min dator klarar inte av det. dock sims 2 men jag kan inte gå tillbaks till 2:an när jag spelat 3:an:tongue:
spelar nu the legend of zelda, spirit tracks till nintendo ds. fungerar det oxå mot ångest Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Tearsofanangel

Tearsofanangel


Antal inlägg : 72
Join date : 09-12-28
Ålder : 43
Ort : Tierp

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 28, 2009 9:52 pm

Hej



Ja de låter som bra ideér jag brukar må bra av att de på Twilight och sen Blogga om min stora idol Robert Pattinson. Sen brukar jag sticka mycket och lyssna på min favoritmusik.








idavi skrev:
Tjelsi skrev:
Ja, aven om det ar barnsligt sa tanker jag skriva det anda. Under sangen i en IKEAlada pa hjul har jag och pojkvannen vart gamla LEGO.

Att bygga med LEGO kan verkligen ta tid och om man inte vill bygga hus eller inte har The SIms 3 som jag namnt tidigare kan man ta fram sina gamla barbies eller my little pony och leka.

att "bli ett barn igen" fungerar ibland ratt bra som terapi. att rollspela med dockor och spela upp scenarion kan vara valigt lugnande. Smile

Det hander att jag gar in pa google och skriver in exempelvis "disney coloring" och skriver ut bilder som jag sedan farglagger sjalv Smile fungerar bra om man inte kan rita bra haha

jag tycker det låter helt underbart!Very Happy önskar nu att alla mina underbara my little ponys inte hade varit undanstoppat och nerpackat hemma hos föräldrarna.

ska dock inte sticka under stol med att jag gärna kramar mina underbara gossedjur.
har för ett tag sedan införskaffat en chihuahuamjukis att krama när ensamheten och längtan efter en liten vovve är alldeles för stor.
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimelör dec 26, 2009 4:45 pm

Tjelsi skrev:
Ja, aven om det ar barnsligt sa tanker jag skriva det anda. Under sangen i en IKEAlada pa hjul har jag och pojkvannen vart gamla LEGO.

Att bygga med LEGO kan verkligen ta tid och om man inte vill bygga hus eller inte har The SIms 3 som jag namnt tidigare kan man ta fram sina gamla barbies eller my little pony och leka.

att "bli ett barn igen" fungerar ibland ratt bra som terapi. att rollspela med dockor och spela upp scenarion kan vara valigt lugnande. Smile

Det hander att jag gar in pa google och skriver in exempelvis "disney coloring" och skriver ut bilder som jag sedan farglagger sjalv Smile fungerar bra om man inte kan rita bra haha

jag tycker det låter helt underbart!Very Happy önskar nu att alla mina underbara my little ponys inte hade varit undanstoppat och nerpackat hemma hos föräldrarna.

ska dock inte sticka under stol med att jag gärna kramar mina underbara gossedjur.
har för ett tag sedan införskaffat en chihuahuamjukis att krama när ensamheten och längtan efter en liten vovve är alldeles för stor.
Till överst på sidan Gå ner
Tjelsi

Tjelsi


Antal inlägg : 29
Join date : 09-12-21
Ålder : 35
Ort : Stockholm

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Fler "lite barnsliga" tips   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimefre dec 25, 2009 7:48 pm

Ja, aven om det ar barnsligt sa tanker jag skriva det anda. Under sangen i en IKEAlada pa hjul har jag och pojkvannen vart gamla LEGO.

Att bygga med LEGO kan verkligen ta tid och om man inte vill bygga hus eller inte har The SIms 3 som jag namnt tidigare kan man ta fram sina gamla barbies eller my little pony och leka.

att "bli ett barn igen" fungerar ibland ratt bra som terapi. att rollspela med dockor och spela upp scenarion kan vara valigt lugnande. Smile

Det hander att jag gar in pa google och skriver in exempelvis "disney coloring" och skriver ut bilder som jag sedan farglagger sjalv Smile fungerar bra om man inte kan rita bra haha
Till överst på sidan Gå ner
http://tjelsi.com
Eriiza
Admin
Eriiza


Antal inlägg : 101
Join date : 09-12-20
Ålder : 33
Ort : Uddevalla

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimefre dec 25, 2009 4:18 pm

mslonely skrev:
att gå ut o gå hjälper mig ibland

Det är faktiskt en väldigt lätt OCH
oftast effektiv lösning. cyclops
Dock så måste man kanske akta sig om man
har, eller lätt hamnar i ätstörningar.. silent
Till överst på sidan Gå ner
https://gethelp.swedishforum.se/
trulyme

trulyme


Antal inlägg : 17
Join date : 09-12-22
Ålder : 33
Ort : Uddevalla

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimefre dec 25, 2009 3:58 pm

Jag brukar försöka sätta mig med något som jag verkligen måste lägga all min koncentration på, därför har jag två tips som jag ofta använder mig av . T.ex.

Like a Star @ heaven redigera foton eller något i Photoshop. Har man inte photoshop finns det andra alternativ ju, det viktigaste är att man verkligen kommer in i det och låter tankarna flyga iväg.

Like a Star @ heaven Koda. Ja, jag har en blogg där jag kodar designen själv. Det är verkligen något där man måste koncentrera sig om man vill få det bra. Jag kan sätta mig och koda när jag ska byta layout på bloggen, efter en stund kollar jag på klockan och 4 timmar har passerat. Det kan vara effektivt.
Till överst på sidan Gå ner
idavi

idavi


Antal inlägg : 31
Join date : 09-12-22
Ålder : 37

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimefre dec 25, 2009 1:53 pm

har bara spelat lite av sims 3. min dator klarar inte av det. dock sims 2 men jag kan inte gå tillbaks till 2:an när jag spelat 3:an:tongue:
spelar nu the legend of zelda, spirit tracks till nintendo ds. fungerar det oxå mot ångest Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
raseriutbrott




Antal inlägg : 1
Join date : 09-12-25

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimefre dec 25, 2009 10:06 am

Tjelsi skrev:

-Spelar Sims3

Åh det där är min allra bästa ångesthantering! Blir alltid lika slagen över hur effektivt det är. Det är bara The Sims 3 som fungerar så bra och får mig att glömma att jag ville skada mig själv. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
mslonely




Antal inlägg : 1
Join date : 09-12-25

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimefre dec 25, 2009 8:25 am

att gå ut o gå hjälper mig ibland
Till överst på sidan Gå ner
Eriiza
Admin
Eriiza


Antal inlägg : 101
Join date : 09-12-20
Ålder : 33
Ort : Uddevalla

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis dec 22, 2009 10:25 pm

Ausgeflippt skrev:
Jag såg att någon hade skrivit att man skulle sminka sig och ta bilder...
Så brukar jag med göra.
Jag kan stå i timtal framför spegeln och bara måla Smile
Just nu håller jag dock på med japansk nail art.
Tro mig, det tar också timmar Wink
Men, när resultatet är färdigt, så känner man sig så nöjd och blir därmed en smula gladare sunny


Jo, den har jag också kört Very Happy
Helt underbart sätt att fördriva tiden !
Till överst på sidan Gå ner
https://gethelp.swedishforum.se/
Ausgeflippt

Ausgeflippt


Antal inlägg : 29
Join date : 09-12-21
Ålder : 47
Ort : Falkenberg

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis dec 22, 2009 8:02 pm

Jag såg att någon hade skrivit att man skulle sminka sig och ta bilder...
Så brukar jag med göra.
Jag kan stå i timtal framför spegeln och bara måla Smile
Just nu håller jag dock på med japansk nail art.
Tro mig, det tar också timmar Wink
Men, när resultatet är färdigt, så känner man sig så nöjd och blir därmed en smula gladare sunny
Till överst på sidan Gå ner
http://www.ausgeflippt.blogspot.com
Eriiza
Admin
Eriiza


Antal inlägg : 101
Join date : 09-12-20
Ålder : 33
Ort : Uddevalla

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Haha   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis dec 22, 2009 3:36 pm

Ja, det är ju smart, datorspel kan vara något av det bästa ! Razz

----------

Förresten, under kategorierna t.ex "Forum", "Portal" "FAQ", "medlemmar" etc.Så skriver jag nyheter.

Så att ni är medvetna om det ! cheers
Till överst på sidan Gå ner
https://gethelp.swedishforum.se/
Issm

Issm


Antal inlägg : 2
Join date : 09-12-21

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimetis dec 22, 2009 12:39 pm

Tjelsi skrev:
Tjelsi skrev:

-Spelar Sims3

cheers
Det här kanske låter jättebarnsligt. Men what the hell...


Om jag är arg på någon så gör jag personen i Sims3, ger den samma utseende och personlighet som personen i fråga. lol!

Sen låter jag personen flytta in i ett ruckel och sen är det bara att göra livet surt för honom/henne Twisted Evil
Haha, klockrent! Man kanske borde skaffa Sims3.... Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Tjelsi

Tjelsi


Antal inlägg : 29
Join date : 09-12-21
Ålder : 35
Ort : Stockholm

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 21, 2009 10:29 pm

Tjelsi skrev:

-Spelar Sims3

cheers
Det här kanske låter jättebarnsligt. Men what the hell...


Om jag är arg på någon så gör jag personen i Sims3, ger den samma utseende och personlighet som personen i fråga. lol!

Sen låter jag personen flytta in i ett ruckel och sen är det bara att göra livet surt för honom/henne Twisted Evil
Till överst på sidan Gå ner
http://tjelsi.com
Tjelsi

Tjelsi


Antal inlägg : 29
Join date : 09-12-21
Ålder : 35
Ort : Stockholm

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 21, 2009 10:26 pm

-Ta ett bad
-Håll i iskuber
-Ta en promenad
-Ta dig i kragen


hahah skämt åsido. detta är tips jag ofta får när någon frågar hur jag mår (och jag dumt nog säger "dåligt") och "äh, ta dig i kragen" är verkligen det värsta man kan säga till någon som har ångest.

Dessa tips (ovan) fungerar inte för mig när det är som krisigast, men om det är lindrig ångest fungerar bad ibland. Speciellt med mycket bubblor! Dock är jag inte så fyrkantig och säger att de "inte fungerar för någon... någonsin!" bara för att det inte hjälper mig. De är jättebra tips och fungerar säkert för andra Smile


Så mina egna tips jag skriver nedan fungerar (för mig) när det talas om lindrig ångest
och det hjälper med avledning. För mår jag riktigt jävla cpkasst och bara vill snitta upp handlederna kan jag inte sätta mig ned och se på en film eller andas i kvadrat.

Så här kommer saker jag gör för att "tänka på annat":

-Skriva av sig i forum
-Baka
-Fönstershoppa på E-bay och Tradera (utloggad, för säkerhets skull ;D)
-Äta choklad (schweitzernöt och digistive från marabou)
-Sminka upp mig och ta fina bilder
-Ladda dosetten
-Rita eller leta efter snygga tatueringsmotiv
-Läsa folks bloggar
-Köpa en skvallertidning/tjejtidning "for the fun of it"
-Spelar Sims3
-Går in på bestofblocket.se
Till överst på sidan Gå ner
http://tjelsi.com
firedancer

firedancer


Antal inlägg : 1
Join date : 09-12-21
Ålder : 36

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: ångesthandtering   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 21, 2009 9:44 pm

det funkar alltid att skriva av sig.

sjunga och/eller skrika ut känslorna.

jag går ganska ofta och jag andas i kvadrat (in och ut, håll andan tre sek emellan)

se på en riktigt bra film

spela tv/datorspel

har huuuur mycket som helst på min lista.. men jag orkar inte lägga upp den just nu.

kram
Till överst på sidan Gå ner
Ellan

Ellan


Antal inlägg : 29
Join date : 09-12-21
Ålder : 32
Ort : Uppsala

Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitimemån dec 21, 2009 9:33 pm

Sticka
Städa

Och sen tog det stopp. haha
Till överst på sidan Gå ner
http://myupsidedownlife.blogg.se
Sponsored content





Tips på att kontrollera ångesten Empty
InläggRubrik: Sv: Tips på att kontrollera ångesten   Tips på att kontrollera ångesten Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Tips på att kontrollera ångesten
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Hur dämpar man ångesten?
» Tips på bra musik
» Hur hanterar man ångest då man inte kan kontrollera sig själv, har starka självmordstankar och vilja att skada sig själv?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Get HELP here :: Ångesthantering-
Hoppa till: